A Ronaldo-transzfer gazdasági vonatkozásai

ronaldo1.JPGSi chiama Cristiano Ronaldo. Ed è un giocatore bianconero. Vagyis: Cristiano Ronaldónak hívják és hivatalosan is a Bianconeri játékosa. – Jelent meg a közlemény 2018. július 10-én a Juventus hivatalos honlapján, melyben a klub tájékoztatta a futballvilágot, hogy négy évre leszerződtette az ötszörös aranylabdás futballistát a Real Madridtól. Az elmúlt két és fél évben számos alkalommal vált beszédtémává Ronaldo leigazolása különböző fórumokon, megítélése a mai napig is változó: Agnelli feláldozta érte a klub identitását; Nem sportszakmai, hanem reklámigazolás; Magas fizetése megbénítja a klubot gazdaságilag, nincs pénz emiatt igazolni; Csak a mezeladásokból egy nap alatt visszahozta az árát – és még sorolhatnánk a különböző állításokat, mely érkezését övezték, övezik a mai napig. De vajon mi igaz ezekből az állításokból? Az Athletic Interest nevű YouTube-csatorna erre vonatkozó videója alapján járjuk körbe, hogy mik voltak azok a – elsősorban a gazdasági – szempontok, mely alapján Paraticiék úgy döntöttek, hogy leigazolják 33 évesen több, mint 100 millió euróért minden idők egyik legjobb játékosát.

Ronaldo Madridban töltött 9 éve alatt Florentino Pérez több alkalommal is nyilatkozta, hogy ha a játékos valaha elhagyja a klubot, az őt leigazoló klubnak 1 milliárd eurót kell átigazolási díjként fizetni. Ezek a feltételek 2018-ra azonban erőteljesen megváltoztak, ugyanis a portugál klasszis távozni szeretett volna a klubtól, ráadásul csak egy év volt hátra a szerződéséből, így a madridiak elnökének lejjebb kellett adnia igen magas igényeiből. A helyzetet kihasználva a Juventus 112 millió euróért megvásárolta Ronaldót, így Pérez elkerülte azt, hogy egyik, ha nem a legértékesebb játékosa egy évvel később ingyen eligazoljon, ráadásul évi nettó 21 millió eurós bére is felszabadult. Úgy tűnt, hogy a három fél közül mindenki nyert az átigazolással. A Real Madrid pénzt kapott egy olyan játékosért, aki távozni akart. Ronaldo magasabb fizetést kapott új csapatában, ahol egymaga többet keresett, mint a AC Fiorentina akkori teljes csapata összesen. És mit nyert a Juventus? Vajon megérte-e az átigazolási díjat, a játékos fizetését, adókat és egyéb kifizetett bónuszokat tartalmazó 350 millió euró, melybe a játékos összesen került a torinói csapatnak?

ronaldo2.JPGMint ismeretes, Ronaldo leigazolásába a FIAT-Chrysler autóvállalat is beszállt anyagilag, mely szintén az Agnelli család érdekeltségébe tartozik. Ez a dolgozók körében komoly ellenérzést váltott ki, nemtetszésüket kifejezve pedig sztrájkba kezdtek. A közös tulajdonosi körön túl a FIAT azzal is kalkulált, hogy Ronaldo reklámpartnerük lesz, mely által ők is további bevételhez juthatnak. A közvetlen befektetőkön túl a régióban levő vendéglátóipar is örömmel fogadta az átigazolás hírét, bizonyos becslések 10%-os bevételnövekedéssel kalkuláltak Ronaldo érkezését követően. Összehasonlításképp, hasonló növekedéssel az esetben szoktak számolni, ha egy várost megválasztanak „Európa Kulturális Fővárosává”. A fentieken túl a Juventus is masszív bevételnövekedéssel kalkulált a jegyeladások és merchandising terén egyaránt. Az olasz futballszövetség is örömmel fogadta Ronaldo érkezését, hiszen azzal számoltak, hogy jelenlétével több ember megy ki a stadionokba, több ember ül le a TV elé meccset nézni, tehát közvetve a többi csapatnál is jelentkezik némi bevételnövekedés.

ronaldo3.JPGMint láthatjuk, az elvárások az egekbe szöktek, melyet már az első hetekben sikerült túlszárnyalni: a Ronaldo bejelentését követő 24 órában több, mint félmillió mezt adott el a klub (a teljes előző szezonban ez a szám 850.000 volt), az Adidas által legyártott mezek két hét alatt elfogytak. Ez a bevétel számokkal kifejezve: egy Juventus-mez átlagosan 120 euróba kerül, ez az összeg további 10 euróval növekedhet, amennyiben a vásárló egy játékos nevével ellátott mezt szeretne venni. Az első 24 órában eladott 520.000 Ronaldo mez összesen 62 millió eurós bevételt generált az Adidasnak, ha a 120 eurós átlagárral kalkulálunk. Általában a klubok 10-15% részesedést szoktak kapni a mezgyártóktól egy mez eladása esetén, ennek következtében kiszámolható, hogy a Juventus 6-9 millió eurónyi bevételhez jutott a Ronaldo nevével ellátott mezeladásoknak köszönhetően (mint ismeretes, ha a csapatok szurkolói boltjaiban szeretnénk vásárolni a mezek és különböző szurkolói tárgyak drágábbak lehetnek, de a teljes összeget tekintve ez az összeg ebben az esetben jelentéktelen, mivel a mezek nagyrészét Ázsiában vásárolták meg). Összegezve, a Juventus 6-9 millió euró extra bevételhez jutott, csak az első napon. Egyes becslések szerint ez az összeg még magasabb lehet, hiszen az Adidas hivatalos közleményben sosem közölte, hogy pontosan mennyi Ronaldo mezt adtak el, csak azt, hogy újra kellett őket gyártani készlethiány miatt. A 2018-2019-es szezon végi pénzügyi riportból kiderül, hogy a Juventus merchandising bevétele 16 millió euróval, míg jegybevétele 14 millió euróval nőtt az előző szezonhoz képest. A teljes könyvelést figyelembe véve kiderül, hogy a Juventus 110 millió euróval több bevételt generált Ronaldo első szezonjában az előző évhez képest, tehát kijelenthető, hogy szinte egy év alatt megtérült a Real Madridnak fizetett transzferdíj, valamint a klub részvényeinek értéke is rekordmértékben növekedett.

ronaldo4.JPGA könyvelésben megjelent számokon túl érdemes más tényezőket is figyelembe vennünk, úgynevezett közvetett, implicit értékeket, mely ez esetben Ronaldo közösségi médiában való megjelenését jelöli. 2020-ban az ötszörös Aranylabdás játékosnak csak Instagramon 250 millió követője volt, ha az összes közösségi média felületen levő követők számát összeadjuk, ez a szám megközelítette az 500 milliót, ezzel ő volt a legkövetettebb személy a közösségi médiában nem csak a sportolók között, hanem az egész világon (egyes kimutatások szerint több bevétele származik a közösségi oldalakon működtetett profiljaiból, mint amit jelenleg a Juventusnál keres). Ez a népszerűség a Juventust közösségi oldalainak látogatottságát is érintette, hiszen a játékos leigazolását követő négy hétben a csapat hivatalos Instagram-oldala 3,5 millió új követővel gazdagodott. A klub igyekezett ezt követően is kiaknázni a Ronaldo népszerűségében rejlő lehetőségeket, sőt már érkezését is egy komolyan megrendezett videóval készítette elő, mely az első két napban 11 millió lájkot kapott Instagramon. A további növekedés sem állt meg, így a csapat 2020-ban eljutott odáig, hogy Instagram-oldala a harmadik legkövetettebb futball-klub legyen a világon a Real Madrid és a Barcelona mögött, megelőzve a Manchester United-et. Téves lenne azonban azt feltételezni, hogy csak a Juventus számára nyereséges a közösségi médiában való aktivitás. Ronaldo 2009 óta aktív különböző közösségi médiafelületeken, ezen időszak alatt pedig legnépszerűbb posztja az volt, amikor bejelentették a Juventus játékosaként. A fenti számokból láthatjuk, hogy napjainkban egy játékos értékének meghatározásában komoly szerepet játszik a közösségi médiában való népszerűsége, melyet digitális értéknek neveznek, ami az átigazolási összegbe is bele van kalkulálva – szakértők szerint ez az összeg általában 5%-ot szokott kitenni egy átigazolásnál, de Ronaldo esetében ez az összeg feltehetőleg sokkal magasabb. Ez közvetve kihatással van a klub értékére is: ha egy csapatnak nagy követőszámmal rendelkező játékosai vannak a keretben, az a klub értékét is növeli, az ő látogatottsága is növekszik, ehhez azonban mindenképp szükség van egy olyan média-csapatra, akik ezt a népszerűséget ki tudják használni.

Összegezve tehát: megtérült-e, megtérülhet-e hosszútávon a Ronaldóba fektetett összege a Juventusnak? A teljes, 350 millió eurónyi összeg elsőre őrülten magasnak hangzik, azonban biztosak lehetünk benne, hogy a befektetők következetesen figyelembe vettek minden lehetséges tényezőt. Természetesen a gazdasági tényezők mellett Ronaldo leigazolása ugyanúgy sportszakmai döntés is volt, hiszen a játékos még a harmincas évei derekán is a világ egyik legjobb játékosa, azonban ezen sportszakmai érvek mellett a modern labdarúgásban a gazdasági faktor is legalább akkora szerepet játszik. A fentebb már említett közösségi média-jelenlét nagymértékben hozzájárul a brandépítéshez, egy népszerű brand számára pedig sokkal könnyebb nagyobb összegű szponzori szerződést kötni. A médiajelenlét növeléséhez pedig elengedhetetlen egy sztárfutballista, mely követelménynek Cristiano Ronaldo teljes mértékben megfelel.

A cikk az Athletic Interest nevű YouTube-csatorna Ronaldo-transzferrel foglalkozó videója alapján készült, mely eredeti angol nyelven itt megtekinthető.