Híres Juventus-drukkerek V. – Flavio Briatore

briatore7.JPGA nyár során olyan hírességeket mutatunk be, akik hozzánk hasonlóan a Juventus szerelmesei, és habár ismertségük okán sokak számára példaképként szolgálnak, ha a Bianconeriről van szó, ugyanolyan szurkolókká válnak, mint mi magunk, megszüntetve minden társadalmi különbséget arra a 90 percre, amíg a Zebrák a pályán vannak. Sorozatunk első három részében Olaszország három ikonikus előadóművészéről írtunk, míg a legutóbbi, negyedik írásunkban egy sportolót, az olasz úszás egyik legnagyobb alakját, a még mindig csak 32 éves Federica Pellegrinit mutattuk be. Következő hírességünk egy igen befolyásos üzletember, Magyarországról elsősorban a sport világából ismerhetjük, sokáig a Formula-1 egyik meghatározó sportvezetőjeként tartották számon, később a Queens Park Rangers egyik társtulajdonosa volt pár évig. Előélete nem makulátlan sem az üzleti-, sem a sportvilágban, azonban továbbra is aktívan megjelenik a nyilvánosság előtt, gyakran mondja el véleményét kedvenc futballcsapatáról, a Juventusról. E heti hírességünk Flavio Briatore.

Briatore a Torinótól 66 km-re délnyugatra található Verzuolóban született, általános iskolai tanító szülők gyerekeként. Tanulmányait a Fassino di Busca egyetemen fejezte földmérés szakon, azonban szakmájában sosem kezdett el praktizálni, diplomálása után röviddel síoktatóként vállalt munkát. Nem sokkal ezután egy étterem vezetője lett, melyet követőjen megnyitotta sajátját Tribüla néven, mely gyermekkori beceneve volt (piemonti dialektusban a „tribülé” a „tribolare” szót jelenti, ami nagyjából az akadályok leküzdésére utal, szó szerint „zavarost”, „nyugtalant” jelent). Ezen vállalkozása nem járt különösebb sikerrel, idejekorán be kellett zárnia tetemes adósság miatt. Ezt követően utazó biztosítási ügynök vált belőle. Az ügynöklétet megunva a szintén Piemontban található Cuneóba költözött, ahol egy helyi üzletember, Attilio Dutto asszisztensévé vált. Dutto 1979-ben merénylet áldozatává vált, a mai napig ismeretlen tettes egy bombát szerelt autója gyújtószerkezetéhez, a robbanás következtében az üzletember pedig életét vesztette. Briatore karrierje következő lépcsőfokaként Lombardiába költözött, ahol a milánói tőzsdén vállalt munkát. Olaszország ipari fővárosában számos befolyásos üzletemberrel került közeli kapcsolatba, melynek köszönhetően saját pályája is elkezdett meredeken megindulni felfelé. Közeli baráti, majd üzleti viszonyt sikerült kialakítania Luciano Benettonnal, az ismert divatmárka alapítójával. Benetton olyannyira megbízott az ifjú Briatoréban, hogy ő lett a vezetője a divatmárka amerikai terjeszkedésének a ’70-es évek legvégén. Vezetésével 1989-re már több, mint 800 Benetton-bolt volt található az Egyesült Államokban.

briatore8.JPGA ’80-as években elért gyors sikerekhez gyakran tisztességtelen módon vezetett az út számára. Több alkalommal idézték bíróság elé csalás gyanújával, ezekből kétszer bűnösnek találták, és börtönbüntetésre ítélték. 1984-ben a bergamói bíróság másfél évre ítélte el csalás megalapozott vádjával, melyet később egy évre csökkentettek számára egy fellebbezésnek köszönhetően, végül azonban megúszta az ítélet letöltését. Briatore azonban nem rettent el a piszkos játszmáktól ennek hatására sem, 1986-ban ismét börtönbüntetésre ítélték. A vád szerint éveken át részt vett egy hamis szerencsejátékra épülő összeesküvésben, ahol a meghívott vendégeket megcinkelt kártyákkal verték át, tetemes összeget felhalmozva ezzel. A bíróság eredetileg három év letöltendő börtönbüntetést szabott ki az üzletembernek, azonban mondani sem kell, fellebbezés után a kiszabott időtartamot csökkentették. Briatore most sem vonult börtönbe, ehelyett disszidált az országból, és szökevényként élt a Virgin-szigeteken. 1990-ben egy fellebbezést követően amnesztiát kapott, 2010-ben a torinói bíróság pedig elrendelte teljes rehabilitációját, és semmissé nyilvánította a korábban ellene felhozott vádakat. Menekült státusza ellenére a Virgin-szigeteken is aktívan részt vett az üzleti életben, elsősorban Benettonnal ápolt jó viszonyának köszönhetően, a franchise Briatore segítségével nyitotta meg első üzleteit a karibi szigetcsoport területén.

briatore5.JPGA ’90-es évek elején kezdett el belekóstolni az autóversenyzés világába, habár elmondása szerint korábban sosem rajongott a sportágért. Luciano Benettonnal ápolt jó viszonya ismét kamatozó volt számára, hiszen kinevezték a Benetton-család által tulajdonolt, hasonló nevű Formula-1-es istálló kereskedelmi igazgatójává, majd a gyengén szereplő vezetőség elbocsájtása után megkapta az ügyvezető igazgatói széket. A csapat felfuttatását elsősorban az öregedő háromszoros világbajnokkal, Nelson Piquet-vel képzelte el, akinek sikerült részleges sikereket elérni az autóval, azonban az áttörést egy német fiatal tehetség, Michael Schumacher szerződtetésével sikerült a csapatnak elérni. A német kiválóság a Jordan istálló színeiben mutatkozott be a Formula-1-ben, Briatore pedig meglátta benne a tehetséget, úgy gondolta rá kell építeni a jövőt, és szerződést ajánlott neki. A Jordan perre vitte az ügyet, azonban bíróság azt elutasította, így Schumacher a Benettonnál folytatta bontakozó karrierjét. A követező években a várva várt siker is eljött, a német pilóta a Benetton színeiben ünnepelhette hét világbajnoki címéből az első kettőt 1994-ben, majd 1995-ben, ráadásul a csapat a konstruktőri világbajnoki címet is elhódította. Első címét Schumachernek ráadásul úgy sikerült megnyernie, hogy az istállót csalással vádolták, melynek eredménye egy két versenyes eltiltás volt a német kiválóság számára. Briatore vezetői képességeire egy másik olasz tulajdonú csapatnál is felfigyeltek, Umberto Agnelli szerette volna őt átcsábítani a Ferrarihoz, de ő visszautasította a Scuderia ajánlatát. Nem így tett Schumacher, aki 1996-ban átszerződött több kulcsfontosságú technikussal egyetemben a maranellói istállóhoz, a Benetton pedig a középmezőnybe süllyedt ezzel. Ezzel Briatore Formula-1-es karrierje is rövid hanyatlásnak indult, de részvényeket vásárolt a Minardi csapatnál, 1997-ben pedig elbocsájtották a Benettontól, és rövid időre búcsút vett közvetlen szerepvállalóként a száguldó cirkusztól.

briatore6.JPGPár éves pihenője az ezredfordulón járt le, amikoris a Renault bejelentette, hogy vissza szeretne térni a Formula-1-be a Benetton felvásárlással, a csapat vezetőjének pedig annak egykori sikerkovácsát gondolták, aki készséggel vállalta el az ügyvezető igazgatói és csapatfőnöki pozíciót. A 2001-es idényben az istálló Benetton-Renault néven versenyzett, egy évvel később azonban már csakis a francia autógyártó neve szerepelt a kijelzőkön. A szezonnak Jarno Trullival és Jenson Buttonnel nekivágó istálló a negyedik helyett szerezte meg a konstruktőri táblázaton 23 szerzett ponttal. Habár a 22 éves Button több pontot szerzett csapattársánál, a következő szezont mégsem a franciáknál kezdte, hiszen Briatore kiszúrt egy újabb nagyreményű tehetséget, a spanyol Fernando Alonsót, akire már korábban felfigyelt a Minardinál, és a Renault tesztpilótájának szerződtette a 2002-es idényre. Ezen döntése igen nagy sajtóvisszhangot váltott ki, sokan megkérdőjelezték a döntést. Alonso szerződtetése azonban nyerő húzásnak bizonyult, az idény során megnyerte a Magyar Nagydíjat, mellyel 20 év után ünnepelhetett győzelmet a Renault. Az idényt a spanyol pilóta a 6. helyen zárta, a konstruktőri rangsorban ismét a negyedik helyen végzett a csapat, azonban ezúttal lényegesen több, 88 ponttal. A következő évek még nagyobb sikereket tartogattak, hiszen a sikerült megtörni a Ferrari és Schumacher ötéves hegemóniáját, Alonso 2005-ben egyéni világbajnoki címet ünnepelt, a Renault a konstruktőri világbajnoki címet is bezsebelte, a következő idényben pedig jött a címvédés mindkét kategóriában. A sikereket meghálálva Briatorénak hosszabbítást ajánlottak fel 2008-ig, habár Alonso a 2007-es idényt már a rivális McLaren csapatában kezdte meg, a fiatal Lewis Hamilton csapattársaként. Mondani sem kell, az olasz szakember működése itt sem volt botrányoktól mentes, ugyanis a Renault-t 2007 novemberében a FIA megvádolta kémkedés gyanújával, ugyanis egyes információk szerint a francia istálló birtokába jutott a McLaren 2006-os és 2007-es versenyautója is, ezzel pedig jogtalan előnyre tett szert a riválissal szemben. A vád jogosnak bizonyult, a Renault-t bűnösnek találták, azonban komolyabb büntetés nélkül megúszták. A következő szezonra visszatért Alonso a Renault-hoz, akinek kapcsolata a fiatal Hamiltonnal rendkívüli konfliktusokkal volt terhelt a közösen töltött szezon során, így a spanyol versenyző közös megegyezéssel szerződést bontott csapatával, azonban a korábbi sikereket már nem sikerült megismételni. Alonso párja a brazil Nelson Piquet Jr. lett, a többszörös brazil világbajnok autóversenyző fia. Teljesítményével nem volt a csapatvezető maradéktalanul megelégedve, ezért 2009 augusztusában közvetlenül a Magyar Nagydíj előtt kirakta a csapatból. A pilóta hevesen kritizálta főnöke döntését, nemes egyszerűséggel hóhérnak nevezte, aki teljesen fogalmatlan a Formula-1-et illetően, és fogalma sincs a versenytaktikáról.

briatore4.JPGEzzel azonban még nem volt végleg befejezve Piquet Jr. kapcsolata a Renault-val, hiszen egy olyan botrány felfedése volt kialakulóban, mely végül Briatore F-1-es karrierjének végét jelentette. A 2008-as Szingapúri Nagydíjon Piquet Jr. balesetet szenvedett, így a safety car beállásának köszönhetően Alonso a korai boxkiállásából hatalmas előnyt kovácsolt, így a tizenötödik helyről indulva megnyerte a versenyt. 2009 szeptember 4-én a FIA eljárást indított a Renault ellen összeesküvés és verseny manipulálásának gyanújával. A nyomozás során kihallgatott brazil másodpilóta vallomása szerint azt az utasítást kapta Briatorétól, valamint a főmérnöktől, Pat Symondstól, hogy szándékosan szenvedjen balesetet, ezzel is javítva Alonso helyzetét. Természetesen mindkét vádlott perrel fenyegetőzött, azonban a Renault 5 nappal később felbontotta velük a szerződést. Ezen felül a FIA örökre eltiltotta Briatorét minden Formula-1-el kapcsolatos tevékenységtől. Alonso nem kapott büntetést az eset kapcsán, elmondása szerint nem volt tudomása a tervről.

Még a Renault-nál töltött ideje alatt Briatore igyekezett belekóstolni a futball világába, és 2007-ben Bernie Ecclestone-nal, a Formula-1 akkori teljhatalmú urával karöltve megvásárolta az angol Queens Park Rangers csapatát egy monacói konzorcium által, akik ekkor az angol másodosztályban szerepeltek. A Renault-botrányt követően az EFL (Angol Futball Liga) kérvényezte a FIA-tól (Nemetközi Automobil Szövetség) a nyomozás részleteinek kiadását, mivel etikai kódexük szerint a csapattulajdonosok csakis feddhetetlen személyek lehetnek. A nyomás hatására a vezető lemondott, és kiszállt a csapatból. Egy későbbi interjújában a következőképpen nyilatkozott: „Sosem fogok többet a futballba invesztálni, ez csak akkor működik, ha nagyon gazdag vagy, és annak a módját keresed, hogyan pazarold el a pénzed. Két év alatt rendkívül elszegényedsz, és megoldódik ez a problémád.” Briatorénak a sportbizniszből való kiszállása után is meggyűlt a baja a törvénnyel. 2010-ben a hatóságok lefoglaltak egy luxusjachtot, melyet az üzletember vásárolt egy cége által. A vád szerint Briatore, hogy elcsalja az adót, sokkal alacsonyabb kategóriába regisztrálta be a hajót, valamint az üzemanyag áfáját sem fizette ki, mely nagyjából 3,5 millió eurót tett ki. A genovai bíróság börtönbüntetésre akarta ítélni, azonban hosszas huzavona után sikerült ezt elkerülnie. A mai napig számos vállalkozása van, luxushotelek, luxus-utazási irodák és egyéb vállalkozások képezik vagyonát. Az utóbbi években kiadott egy könyvet Sulla ricchezza (A gazdagságról) címmel.

briatore3.JPGMagánéletét tekintve Briatore kétszer házasodott, azonban több kapcsolata is volt. Először 1983 és 1987 között volt házas egy Marcy Schlohbom nevű üzletasszonnyal. Ezt követően a kor több szupermodelével is párkapcsolatban állt, 1998-ban Naomi Campbellel eljegyezték egymást, azonban 2003-ban szakítottak. A viszony egyébként baráti maradt közöttük, Campbell sokszor hivatkozott Briatoréra, mint mentorára. A szakítást viszonylag gyorsan kiheverte az üzletember, hiszen még 2003 márciusában elkezdett randevúzni egy másik szupermodellel, Heidi Klummal. Még ebben az évben Klum bejelentette, hogy gyermeket vár. A kapcsolat azonban nem tartott sokáig, a gyermek megszületésekor Klum már a zenész Seallel volt együtt, aki végül adoptálta a gyermeket Briatore beleegyezésével. Briatore végül 2008-ban házasodott meg, egy olasz modellt, az 1980-as születésű Elisabetta Gregoracit vezette oltár elé. A ceremónia igen impozánsra sikeredett, hiszen az esküvői autót nem más, mint Fernando Alonso vezette. Egy közös gyermekük született 2010-ben, 2017-ben elváltak.

briatore2.JPGBriatore híresen nagy Juventus-drukker hírében áll. 2014-ben egy kórház számára szerveztek gyűjtést a klub főhadiszállásán, a jótékonysági rendezvény kapcsán pedig az üzletember is jelen volt, és a Zebrák hivatalos YouTube-csatornáján beszélt szurkolóságáról röviden: "A szívem mindig is Juventino volt, a Juventus volt az én csapatom. Édesapám is Juventino volt, szóval mondhatjuk azt, hogy ez egy családi dolog. Ma viszont nem csak a szívem hozott ide, hiszen egy jótékonysági rendezvényt fogunk szervezni a vezetőséggel karöltve. (...) Minden üzlet amit csinálsz, szívből és szeretetből kell csinálnod, ha ez megvan, jönni fognak a sikerek is. A szeretet megléte alapvető az élethez, amikor felébredsz, amikor bemész az irodába, amikor üzletet kötsz." - nyilatkozta. Népszerűségéből adódóan gyakran megszólal a médiában és fejti ki véleményét a csapat aktuális helyzetéről. A legutóbbi szezon második felében, amikor már komolyan kicsúszott az irányítás a vezetőség, és az edző Andrea Pirlo kezei közül, többször éles kritikával illette a Maestrót, valamint Andrea Agnelli elnököt is. A piemonti születésű üzletember már a Maurizio Sarri által dirigált együttesnél sem látta ideálisnak a helyzetet, annak idején így vélekedett a nápolyi születésű mester ténykedéséről az Öreg Hölgynél: "Amikor egy professzor nem tudja átadni tananyagot, ilyen dolgok történnek. A Sarrismo a Juventusnál egyszerűen nem tud működni, úgy látom Sarri is elvesztette a kapcsolatot a játékosokkal. A Juventus mindig rosszul játszott, és mindig nyert. Régen megvoltak a vízhordók, most fenoménok vannak, sztárok, de kellenek, akik ki is szolgálják őket. Sarri nem Juventus-kompatibilis edző, sosem láttam annak. A Napolinál szép focit játszott, de sosem nyer semmit. Én Allegrit, vagy Guardiolát preferáltam volna, de Sarri van itt, nézzük meg mi történik. Sajnálom, hogy Max elment, mert rendkívüli munkát végzett a csapatnál, és nem zavar, hogy a BL-döntőket elvesztette, mert legalább eljutott odáig. Most pedig nem csak a BL-kiesést kockáztatjuk, hanem a bajnokság elvesztését is. A Lyon elleni meccs? Botrány." - nyilatkozta 2020 februárjában a Lyon ellen 1-0-ra elvesztett BL-nyolcaddöntő odavágója után. 

briatore1.JPGA tavasz folyamán Briatore több ízben is megnyilvánult a Szuperligával kapcsolatban, és érdekes módon rövid időn belül teljesen ellentétes véleményt fejtett ki annak megvalósításával kapcsolatban. Márciusban a Radio 24 Tutti Convocati című műsorában még tetszett neki az ötlet: "Agnellit támadják a külföldi sajtóban a Szuperliga miatt? Nekem tetszik az ötlet, és szerintem meg is fog valósulni. Egy hasonló projekten dolgoztunk Ecclestone-nal pár éve, találkozókat is szerveztünk." Ezzel ellentétben a Szuperliga bejelentését követő napokban hivatalos Instagram-oldalán a következő üzenetet tette ki: "Ez a Szuperliga a sport és a futball alapvető értékeinek semmibevétele: amikor nincs kapcsolat az erőfeszítés és a siker között, mivel a siker garantált, és nem számít, hogy veszítesz, vagy nyersz-e, mert mindig ott maradsz, ahol vagy. Ha eltűnik a rendszer, mely a legerősebbet díjazza, az a sport halála. Ez a liga színtisztán pénzügyi érdekekből jött létre, hogy bizonyos csapatok számára lehetővé tehesse, hogy helyrehozzák katasztrofális anyagi helyzetüket."

Mint a fenti fejezetekből is láthatjuk, élete gyakran ellentmondásos, mint a két nyilatkozata a Szuperligával kapcsolatban. Egy dolog viszont állandó az életében: a nyerni akarás. Ezt látta elveszni imádott csapatánál, melyet szeretne újra győzni, és küzdeni látni. Bízzunk benne, hogy ezen vágya a következő szezonban teljesül.

Felhasznált forrás: Wikipedia (ENG), Wikipedia (ITA), Renault-botrány, Briatore véleménye Sarriról, Első Szuperliga nyilatkozat, Instagram-bejegyzése a Szuperligáról