A Juventus rémálomcsapata 13. rész – a mez

19-20_home.jpgAhol van fény, ott van sötétség is, ahol dicsőség, ott bukás is, ahol félistenek, ott kevésbé szeretett emberek is. Most kezdődő sorozatunkban az utóbbiakat tesszük a nagyító alá, hogy kiderüljön miként lesz a fekete-fehérből szürke, vagy jelen esetben rózsaszín. Ebben az összeállításba a legnagyobb flopok, a legrosszabbul teljesítő, valamint a szurkolók által legkevésbé kedvelt spílerek kerülnek be. Remélhetőleg nem csal az arcotokra grimaszt e gárda felidézése, és szórakoztató borzongással kíséritek figyelemmel a sorozat részeit.

A csapat mestere szavazataitok alapján Luigi Delneri lett, akire 51,9%-otok voksolt, míg a második helyre Alberto Zaccheroni (39,2%), a dobogó alsó fokára pedig Carlo Ancelotti (13%) futott be.

I. 2019/2020-as szezon, hazai mez. A Juventus mindig is vonzó klub volt a szponzorok számára, legyen ez a mezre varrt hirdetések esetében, vagy a szereléseket gyártó multik tekintetében. A 80-as, 90-es években az olasz sportszergyár, a  Kappa látta el a szállító szerepét, aztán rövid ideig a Lottóval volt együttműködés, míg aztán 2003-ban az amerikai gigász, a világ talán legismertebb sportruházattal foglalkozó cége, a Nike kötött évi 17 millió dolláros szponzorációs szerződést a klubbal. Ennek az együttműködésnek a jegyében tradicionális, fekete-fehér csíkos hazai szerelések álltak minden évben a csapat rendelkezésére. A szerződés a 2014/15-ös idény végéig volt érvényben, amikor is a Nike legnagyobb riválisa, a németországi székhelyű Adidas egy elképesztően nagy összeget ajánlott fel Agnellinek ahhoz, hogy ne lehessen kérdéses, hogy kinek a logója díszíti az elkövetkezendő években az olasz rekordbajnok mezeit.

A német konszern hat évre 139,5 millió eurót ajánlott fel az együttműködésért, és ezen felül évi 6 milliót fizet a marketing és licenc jogokért. Ez évi 30 millió euró bevételt jelent a kasszába, ami duplája a Nike által fizetett összegnek.  Ezzel ebben a tekintetben a Bianconeri Olaszország legjobban szponzorált csapata, hiszen az Inter csak 23, míg a Milan 19 millió euró mezszponzori díjat zsebel be évente. Viszonyításképpen, Európában a rekorder Real Madrid 49, a Liverpool 40, a Chelsea 32 millió eurót kaszíroz idényenként, míg a német rekordbajnok Bayer München a Juve szintjén áll, a maga 29 milliós bevételével. Az Adidas érkezése azért is volt kedves a torinói szurkolók számára, mert a németek ragaszkodtak hozzá, hogy a bajnoki címeket szimbolizáló 3 aranycsillag is felkerüljön a címer fölé.

Kezdetben a csíkokkal kapcsolatos tradíciók sem sérültek ebben az együttműködésben, egészen addig, amíg a 2016/17-es idényben a hazai csíkos szerelés egy középen vastag fekete csík lett, mellette két hasonló vastagságú fehérrel egyetemben, ami azért már markánsan eltért a bevett csíkozású meztől. Ez még felfogható volt a gyártó kísérletező kedvének, és a szurkolók, bár szokatlannak tartották, nem morgolódtak emiatt, főleg, hogy a következő esztendőben visszatért a klasszikus minta, bár ekkor meg a tradicionális címer elvesztését kellett feldolgozni. A 17/18-es évre visszatért a vastag csíkozás, s egy szemre is tetszetős garnitúra lett a végeredmény, ami sokak tetszését elnyerte.

Ezért is volt sokak számára érthetetlen az Adidas azon húzása, amikor a képen látható, 2019/20-as idényben használatos, a hagyományokkal teljesen szembemenő, csíkok nélküli hacukát dobott piacra, megspékelve a szemet kiszúró rózsaszín elválasztó sávval. Bár a végeredmény merész, és csöppet sem tradíciókövető, de kicsit sem mondható vállalhatatlan darabnak, mivel ebben az esetben inkább maga az ötlet verte ki a biztosítékot a keményvonalas drukkerek körében. A pink csík természetesen a Juventus hajdani, eredeti mezszínére utal, semmi köze a rossz nyelvek által terjesztett, háttérben megbúvó LMBTQ-szálhoz.  Természetesen a valóság szikráját is nélkülöző, merész feltételezés az is, hogy a legendásan rosszul öltözködő Maurizio Sarri szintjére lebutított mez volt a gyártó elképzelése. A csapat pedig hozta a mez szintjét, hiszen a Szuperkupa és az Olasz Kupa döntőjét is elbukta ebben a szerelésben, míg a BL-ben már a 16 között búcsúzott a Lyon ellenében, de a végére minden megszépült, amikor az idény végén a bajnoki címet csak sikerült begyűjteni, még ha a mutatott játék színvonala nem is ért el arra a szintre, hogy Sarri mester maradhasson a Juventus edzője.

juve_pink2.JPGII. 1987/88-as szezon, harmadik számú mez. Szinte minden Juventus-szurkoló számára ismert a történet, miszerint a csapat megalakulását követően rózsaszín színű mezben játszott, melyet azonban egy véletlen folytán már pár évvel a klub alakulása után, az 1900-as évek legelején felváltott a zebracsík. Ekkoriban a csapat legnagyobb sztárja az Angliából érkező John Savage volt, aki korábban a Notts County együttesében is megfordult. Mivel a rózsaszín felsők igencsak elhasználódtak az évek során, Savage-t megkérték, hogy szerezzen be Angliából új mezeket, mivel onnan lehetett a legminőségibb felszereléseket vásárolni. Az angol játékos leadta a rendelését Nottinghamben, azonban az üzemben véletlenül a Szarkák becenévre hallgató angol csapat fekete-fehér felsőjét gyártották le. A többi már történelem, a Juventus neve örökre egybefort a ezekkel színekkel, azonban nem megfeledkezve a gyökerekről, a rózsaszín szín gyakran megjelent visszatérő motívumként az évtizedek során.

Nem történt ez másképp az 1987/88-as szezonban sem, sőt a csapat alapításának 90. évfordulója alkalmából, adta magát a koncepció, ezzel is tisztelegve a múlt előtt, így a szezon során használt harmadik számú dressz rózsaszín lett. Habár az ötlet mindenképp üdvözlendő volt, kijelenthetjük, hogy a Kappa tervezőinek nem sikerült megbirkózni a kihívással. Mint fentebb említettük, a torinói székhelyű sportszergyártó cég 1978 és 2000 között tervezte a csapat mezeit, melyek közül számos ikonikussá vált, azonban ez semmiképp sem mondható el az említett szerelésről. A szóban forgó viselet maga inkább hasonlít egy Palermo-dresszre, az összképet pedig tovább rontja a fekete nadrág, mely élesen elüt a felsőtől. A vizuális abúzust a mezre illesztett fehér gallér teszi teljessé, melynek következtében hamarabb tudnánk elképzelni a viselését egy baba-fotózáson, mint egy Serie A-mérkőzésen. Végül az utóbbi valósult meg, a csapat  ebben a szerelésben lépett pályára a bajnokság hetedik fordulójában az Avellino ellen, a szerelés pedig szerencsét hozott, hiszen a Juventus 3-0-ra nyert.

Ugyanez nem mondható el sajnos a szezon további részéről, hiszen a bajnokságot a csapat a hatodik helyen zárta, már a második körben kiesett az UEFA-kupából a görög Panathinaikosz ellen, az Olasz Kupában pedig a városi rivális Torino jelentette a végállomást az elődöntőben. Azt hiszem kijelenthetjük, hogy a 90. évfordulóra készített speciális mezzel együtt a szezont is sok Juventino elfelejtené.

pharrell_williams_mez.jpgIII. 2020/21-es szezon, születésnapi mez. A harmadik választható mez is egy rózsaszín darab, és ahogy a fentebbi szerelés, úgy ez is a klub születésnapjára készült, egészen pontosan a 123-ikra. Ugyan, mikor az elején meglátja az ember, azt gondolná, hogy ez egy óvodás gyerekek által megrajzolt mez, ám szó sincs erről, ezt a zenei világból ismert Pharrell Williams készítette, ám az egyelőre nem ismert, hogy melyik lábával, és milyen tudatmódosító szerek hatása alatt. Ez a szerelés a 2015/2016-os szezonban használt második számú mez nem éppen szépen sikerült rajzolt változata. Nem csak a Juventus állt ki ehhez hasonló öltözékben egy meccs erejéig, ugyanis az Adidas Human Race nevezetű sport emberi összetartó erejét népszerűsítő kezdeményezése keretében készült a Bayern Münchennek, a Manchester Unitednek, a Real Madridnak és az Arsenalnak is egy ilyen mezt. Ezeket a szereléseket csak korlátozott mennyiségben gyártották, három nap alatt el is kelt az összes, 90 euróért lehetett megvásárolni a Juventus Store-ban. Érdemes megemlíteni, hogy ez az összeg rászoruló gyerekeknek lett szánva, ez pedig nem az első jól célt szolgáló akciója az Öreg Hölgynek az Adidasszal, ugyanis már több mezt is készítettek az utóbbi időben óceáni szemétből a környezetvédelem jegyében.

Nem lehetnek jó emlékeink ezzel a mezzel kapcsolatban, ugyanis a Hellas Verona ellen húzták magukra a játékosok, amely 1-1-es döntetlennel, és borzasztó játékkal ért véget. Születésnapi szerelésnek nem sikerült jól, viszont a meccs után pár nappal, Halloween napján kiváló öltözéknek bizonyulhatott.